Dat de
vernieuwing van de gevels een essentieel deel van de opgave was was duidelijk,
maar ook dat dit de grootste kostenpost zou worden. Na een zorgvuldige analyse
bepaalden we waar de meeste winst te behalen was; voor het binnenklimaat, het
toekomstige onderhoud en de uitstraling. We kozen ervoor om alle puien van de
theorielokalen en de kantoren in de hoogbouw te vervangen. Hiermee werd in één
keer zowel het binnenklimaat (zonwering, ventilatie en isolatie) als de
uitstraling (hoogbouw als meest zichtbare deel) aangepakt. De gesloten metselwerkgevels,
ter plaatse van de trappenhuizen, werden alleen schoongemaakt en waar nodig
geïsoleerd door de spouw te vullen. Door de nieuwe gekleurde borstweringen door
te laten lopen over deze vlakken heen, kreeg het hele gebouw een andere
uitstraling.
Ook de
gymzalen van gebouw A werden vernieuwd. Gymzalen in scholen hebben vaak
dezelfde problemen: de akoestiek, verblindende zoninstraling, opwarming en
‘lastige’ obstakels. We hebben kleinere ramen gemaakt en de dichte delen van de
nieuwe gevel aan de binnenzijde bekleed met een geperforeerde plaat op
‘spraakhoogte’. Dit doet zoveel voor de akoestiek dat we relatief goedkope
plafondplaten konden toepassen. Door hieronder stralingsplafonds te hangen
waren de vrijstaande convectoren niet meer nodig.
We hebben
veel aandacht besteed aan de fietsenstalling onder de gymzalen, waar alle
leerlingen binnenkomen. We vonden dit een onprettige plek. We hebben de
fietsenstalling veel opener en vriendelijker gemaakt door dichte wanden en
stalen hekken te vervangen door geperforeerde platen met afbeeldingen van
sportfiguren. Dit vergroot de veiligheid en het ziet er leuker uit. Door het
plafond geel te maken en de eenvoudige TL-balken diagonaal te plaatsen is de
sfeer er enorm op vooruit gegaan.
De sportvoorziening van de school oogt niet langer
ondergeschikt, maar heeft een professionele uitstraling gekregen. Een
docentenruimte in het midden met zicht op de hal voor de kleedkamers en beide
sportzalen geeft rust en veiligheid. Om de sportmogelijkheden van de school uit
te breiden zijn er twee dojo’s gerealiseerd in de theorievleugel naast de
gymzaal. Met extra stalen balken en een geluiddichte doos-in-doos constructie
kunnen deze kleinere sportzalen gebruikt worden zonder dat de rest het gebouw
last heeft van trillingen of geluid.
Om een
eenheid te maken van de gefragmenteerde vorm van de begane grond, waar het
praktijkplein, kunstplein en de aula zich in bevinden, hebben we de groene
beplating met de witte belijning van de hoogbouw, rondom terug herhaald. De
kenmerkende betonnen elementen die de ramen van de aula inkaderen vallen op
door een frisse witte kleur. Het materiaal is eenvoudig en
onderhoudsvriendelijk aluminium; de verfijnde toepassing en zorgvuldige aansluitingen geven de gevels
kwaliteit. Aan het schoolplein is de gevelindeling efficiënt en ondergeschikt
aan de achterliggende functies. Omdat het belangrijk is hier geen kwetsbaar
materiaal op straatniveau toe te passen, zit de groene plaat hier aan de
bovenzijde.
We startten
het ontwerptraject met het in kaart brengen van de wensen van de school en het
onderzoeken van de mogelijkheden binnen het bestaande gebouw. Structureren was
de belangrijkste opgave; vakgroepen en vakgebieden bij elkaar, een ruimte voor
teamcoaches op elke verdieping en een logische routing. Daarnaast wilde de
school de vakken rondom hun kernwaarden: creatief en sportief een duidelijke
plek in de school geven.
Rondom de
aula, die ook wordt gebruikt voor de dramalessen, hebben we alle creatieve
vakken geclusterd. Van de keuken en toiletten is een lokaal gemaakt, waardoor
de vakgroep drama direct aan de aula grenst, die ook tijdens de lessen gebruikt
wordt. Van het oude, te kleine podium is een modern lokaal voor audiovisuele
techniek gemaakt, van waaruit ook de theatertechniek op professionele wijze kan
worden aangestuurd. Voorstellingen vinden plaats op de vloer van de aula, waar
professionele voorieningen voor zijn aangebracht. De keuken met uitgiftebalie is verplaatst naar de
voormalige garderobe de school; hier is nu d’Ampte diner; een gezellige
ontmoetingsplek in het hart van de school. Ook de conciërge heeft een nieuwe
plek, naast de leerlingenentree met zicht op de hele school en het plein. Met
deze lastige puzzel is het ons gelukt om het gebouw een nieuwe logische
indeling te geven met een goed functionerend “kunstplein” en d’Ampte diner als
levendig middelpunt.
Rust, ruimte
en herkenbaarheid voor de leerlingen is belangrijk. We hebben daarom veel
aandacht besteed aan het terugbrengen van de logica van de clustering van
functies, de breedte van looproutes en overzicht en toezicht. Omdat een
prettige en opgeruimde sfeer het gewenste gedrag stimuleert is ook het kleur-
en materiaal gebruik hierin bepalend. We hebben gekozen voor een heldere en
verzadigde kleuren. Dit geeft structuur en is herkenbaar. Het biedt tegenwicht
aan de veelheid aan spullen, mensen en kleuren in een schoolgebouw.
Het project
is uitgevoerd middels een zogenaamd UAV-GC geïntegreerd contract met de
aannemer, ook wel Design & Build genoemd. Dit heeft ook consequenties voor
de werkzaamheden van de architect, alle kwaliteit moet al in een vroeg stadium
worden vastgelegd. Onze ervaring in de uitvoeringsfase heeft hierbij geholpen,
zo wisten we precies waar we op moesten focussen bij het vastleggen van deze
kwaliteit.