“Wie voor de school stopt wordt onmiddellijk getroffen door de fraaie sculpturale lijnen. Wat een ‘bold statement’ in deze chique omgeving, waar de Romeinen doorheen marcheerden. En bij het binnentreden voel je overduidelijk dat deze fraaie school erg fijn is voor de gebruikers. De juryleden hadden maar wat graag hun schooltijd doorgebracht in een gebouw als dit.
De jury roemt het metselwerk, het is bijzonder knap hoe hieraan plasticiteit is meegegeven. De opgave was erg lastig, gezien de tegenslagen, de lange aanloop en ook de weerstand uit de buurt. Het is knap dat de kwaliteit hier op het oog niet onder geleden heeft, integendeel. Heldere, lichte klaslokalen, fijne, mooie werkplekken en een bieb om jaloers op te zijn.”
Juryrapport Nijmeegse Architectuurprijs 2017, 3e plaats publiek
Binnenkomen
Het ontwerp bestaat uit twee ellipsvormige volumes van twee bouwlagen die aan de lange zijde met elkaar zijn verbonden door de entreepartij en gemeenschappelijke hal. De ronde, uitnodigende vormen voelen bij het betreden van het gebouw als een omarming.
Interieur
Binnen ontbreken de gangen: de lokalen liggen rondom de entree en aula op de begane grond en het leerplein op de verdieping. Verschillende plekken in het gebouw, bijvoorbeeld op dit ‘leerplein’ bieden de mogelijkheid aan leerlingen om op enige afstand van de leraar op eigen houtje te werken.
Een flexibele constructieve opzet met grote overspanningen en een geringe hoeveelheid kolommen of dragende muren zorgt dat het gebouw in de toekomst mee kan veranderen met wijzigende gebruikseisen.