Ontwerp met de Leerling Centraal
Het ontwerp is gebaseerd op de behoeften van de leerlingen, zoals vastgelegd door de experts op de school: rust, ruimte, structuur en veiligheid. In een omgeving waar leerlingen zich veilig voelen, kunnen ze zich optimaal ontwikkelen.
Renovatie met focus op functionaliteit
Bij renovaties benutten we de sterke punten van het bestaande gebouw en voegen nieuwe, praktische elementen toe. De structuur van het gebouw wordt helder en overzichtelijk, zodat leerlingen zich gemakkelijk kunnen oriënteren. Het resultaat is een school die zowel functioneel als uitnodigend is.
Op de begane grond creëren we een lichte pauzeruimte aan de zuidzijde, met openslaande deuren naar het schoolplein. De nieuwe entree biedt ruimte voor werkplekken, een receptie en lockers en een brede trap die leidt naar de verdiepingen.
Helder, open en licht
Het onderwijs is klassikaal, en de indeling van de verdiepingen volgt een logische structuur: theorielokalen langs brede gangen. De eerste verdieping biedt ruimte voor creatieve en praktische vakken. Aan de oostzijde bevindt zich de gymzaal.
De indeling is geoptimaliseerd voor overzicht en toezicht. De gangen voorzien we van daglicht en uitzicht, maar bieden ook zicht op de sportfaciliteiten, wat het gebouw meer verbinding en openheid geeft.
Veiligheid en transparantie
Lesruimten en kantoren zijn transparant, maar tegelijkertijd is er genoeg privacy en concentratie. We schermen het zicht af op zithoogte, maar op stahoogte is contact maken wel mogelijk. Zo kunnen leraren elkaar vanuit een tegenoverliggende klas zien, maar worden de leerlingen niet afgeleid.
Een warme, flexibele sfeer
Het interieur is rustig en warm, met een lichte basis en natuurlijke materialen die op alle verdiepingen terugkomen. Elke lesruimte heeft een kastenwand en prikbord, zodat materialen georganiseerd blijven zonder afbreuk te doen aan de rust in de ruimte.